Banki zdjęć royalty free, sprzedaż zdjęć

Sprzedaż zdjęć online

Wskazówki - jak wybrać zdjęcia na sprzedaż

Wybieramy najlepsze zdjęcia na sprzedaż w banku zdjęć

Wybór właściwych zdjęć na początku jest bardzo trudny. Nie jesteśmy krytyczni wobec samych siebie, a poza tym mamy jakąś osobistą więź z każdym zdjęciem (jakieś wakacje, wyjątkowe okazje, nietypowe sytuacje - w których uczestniczyliśmy). Musimy pamiętać o tym, że dla recenzentów zdjęcie jest tylko zdjęciem i podlega surowej ocenie.

Przy wyborze zdjęcia musimy się przede wszystkim zastanowić, czy ma ono zastosowanie komercyjne, czyli...
- zdjęcie musi być estetyczne, czyste,
- najlepiej, jeśli zdjęcie wzbudza zachwyt lub jakieś pozytywne emocje,
- fotografia musi o czymś traktować, ważna jest tematyka,
- musimy się po prostu zastanowić, czy takie zdjęcie jest komuś potrzebne przy tworzeniu strony WWW, reklamy, prezentacji, czy przy pisaniu newsa o jakimś miejscu, wydarzeniu itp.

Jeśli chodzi o techniczne aspekty naszych zdjęć musimy szczególnie uważać na kilka elementów:
ŚWIATŁO - częstym powodem odrzucenia zdjęć jest złe oświetlenie całego kadru. Pamiętajmy, że w przypadku wysokiego wieżowca musimy wybalansować jasność pomiędzy oświetlonym szczytem, a szarym i ciemnym dołem u podstawy budynku. Oferując na sprzedaż zdjęcie małej rzeźby zastanówmy się, czy tło nie jest przepalone. W przypadku panoramy miasta lub krajobrazu zdarza się, że ostre słońce jest z lewej lub prawej strony, wówczas połowa zdjęcia jest blada i brakuje tam kontrastu, a druga połowa ciemniejsza. W przypadku plenerowych zdjęć z modelkami warto korzystać z blendy, by równomiernie rozłożyć światło i doświetlić twarz. Oczywiście możemy nadal poprawić takie zdjęcie (najlepiej w RAWie), ale nie zawsze się to udaje i setki zdjęć mogą być odrzucone ze względu na światło i brak kontrastu.
ZIARNO - to bardzo denerwujący aspekt, który przyczynia się do odrzucenia wielu zdjęć w agencjach microstock. Praktycznie każde zdjęcie trzeba oglądać przy pełnym zbliżeniu, 100% wielkość pliku. Jeśli widzimy śnieg, ziarno, które przebija się gdzieś w tle, na budynku, na niebie, musimy to koniecznie usunąć. W przypadku krajobrazu często niebo jest po prostu zbyt ziarniste, wystarczy użyć pędzla typu blur w Adobe Photoshop i przejechać niebo. Zdarza się, że całe zdjęcie jest zbyt ostre, ziarniste. Wówczas polecam dwie metody: standardowy filtr 'reduce noise (noise ninja)' lub 'smart blur'. W przypadku obu filtrów musimy być ostrożni, aby nie przesadzić, wówczas linie budynków zmienią się w koślawe mozaiki, a modelka będzie wyglądała jak postać namalowana akwarelami. Należy ostrożnie usuwać ziarno, stosując jeden z dwóch filtrów w minimalnym stopniu, bez przesady, bo to grozi utratą ostrości i wyrazistości szczegółów.
ROZMAZANIE - banki zdjęć są nieczułe na wszelkie artystyczne intencje fotografa. Bywa, że panoramowane zdjęcie (ostry obiekt i rozmazane tło) może być po prostu odrzucone ze względu na blur. Zdarzają się jednak wyjątki, dotyczy to też nocnych zdjęć ulic, gdzie samochody zamieniają się w rozmazane smugi świateł. Inną kwestią są po prostu poruszone, rozmazane zdjęcia, aby to rzeczywiście sprawdzić należy przeglądać zdjęcie przy pełnym zbliżeniu, 100% rozmiarze. Czasami da się jeszcze coś wyostrzyć, ale zwykle rozmazane zdjęcia nie mają szans w bankach royalty free.
ESTETYKA - niestety nie wszystkie zdjęcia są piękne. W naszych kolekcjach mamy też zwykłe fotki, szare, codzienne, czasami po prostu brzydkie. Recenzenci agencji microstock odrzucają bez skrupułów wszelkie zdjęcia, która nie spełniają ich wymogów co do estetycznego wyglądu, jakości. Może to być szczegół, na który my nie zwracamy uwagi, na przykład brudna ściana. Zdarza się jednak, że cały fotografowany obiekt według recenzentów banku zdjęć jest nieestetyczny: zardzewiały statek, zaniedbany budynek, zwiędnięte kwiatki. Klienci banków poszukują piękna, więc nigdy nie zainteresuje ich jakiś szary, koślawy, brudny obiekt. Oczywiście są wyjątki na przykład jakieś stare fabryki, przemysł, przedmioty retro.
KADR/KOMPOZYCJA - problem skadrowania zdjęcia to też częsty powód odrzucenia fotografii z banków royalty free. Nie możemy przecież obcinać dłoni modelce, która coś gestykuluje, albo skracać wieżowce o dachy. Poza tym pamiętajmy o utrzymaniu prostego horyzontu, morze nie powinno się przechylać, a budynki powinny trzymać pion. Wszelkie zdjęcia, które sprawiają wrażenie, że po prostu przechodziliśmy koło czegoś i nacisnęliśmy spust w apracie będą odrzucone. Musimy wykazać się zmysłem kompozycji, wyważyć obiekty na zdjęciu i ukazać je w ciekawy sposób.

Poza problemami technicznymi są jeszcze inne - merytoryczne, które również decydują o tym, czy nasze zdjęcie będzie przyjęte do dalszej sprzedaży. Nawet jeśli spełnia wszelkie wymogi techniczne, jakościowe i estetyczne, może być nadal odrzucone z kilku zupełnie innych powodów:
BRAK ZAINTERESOWANIA - niestety jest wiele tematów, które według recenzentów agencji microstock nie są w ogóle interesujące dla ich klientów. Może to być jakieś marne zdjęcie drzewa, drzwi, niezbyt ciekawe ujęcie przedmiotów codziennego użytku.
PRAWA AUTORSKIE (marki, loga) - to chyba największy dramat fotografów, którzy sprzedają swoje zdjęcia w bankach royalty free. Trudno w to uwierzyć, ale robiąc na przykład zdjęcie w centrum Warszawy musimy później usunąć wszelkie reklamy, loga, nazwy własne, nazwy hoteli czy budynków. Problem jest bardziej złożony, bo dla jakiś rzeźb, sławnych wieżowców, nietypowych budynków musimy też posiadać zgodę projektantów, artystów. W przypadku zdjęcia prywatnej posesji, domu lub samochodu, musimy mieć pisemne zgody ich właścicieli. O ile znajomy czy sąsiad może się na to zgodzić, to jak zdobyć pozwolenie na sprzedaż fotografii Opery w Sydney, czy Perły Orientu w Szanghaju? Nawet jeśli dotrzemy do właściewej osoby/firmy mogą nam po prostu odpisać, że nie udzielą nam żadnych praw/licencji do posługiwania się takimi fotografiami, bo jest to ich znak towarowy, zastrzeżona marka. Problem marki może dotyczyć nawet telefonu, czy laptopa, który trzyma nasza modelka - pamiętajmy o takich szczegółach. Na szczęście agencje microstock mają różne podejście do tych kwestii i niektóre odrzucają, inne akceptują takie zdjęcia. Kolejne rozwiązanie to dodawanie zdjęć w formie fotografii dokumentalnych - editorial, niestety nie zawsze działa i nie każdy bank oferuje tą opcję.
ZGODA MODELKI/MODELA - wiąże się to z prawami autorskimi, tutaj jednak chodzi o prawo do posługiwania się czyimś wizerunkiem. Fotografowana osoba musi wyrazić zgodę na to, aby jej/jego zdjęcia były prezentowane i sprzedawane w bankch zdjęć. Poza tym nie będzie miała żadnych roszczeń do osób kupujących jej zdjęcia ani do banków royalty free, a kwestie finansowe (wynagrodzenie) musi być już ustalone pomiędzy modelką a fotografem. Brak zeskanowanego dokumentu model-release powoduje oczywiście, że wszelkie zdjęcia z widocznymi osobami (nawet przypadkowymi przechodniami w miejscach publicznych) będą odrzucone. Wyjątek - dodajemy zdjęcia jako reporterskie (editorial). Pamiętajmy też, że nasze własne autoportrety też wymagają dokumentu model-release.
PODOBIEŃSTWA - o ile zdjęcia modelki w różnych pozach niekoniecznie są do siebie podobne (inne gesty, inny wyraz twarzy), ale już fotografowanie tego samego budynku, czy rzeźby z czterech różnych stron będzie traktowane jako podobne (powtórzone) foto. Takie powtarzanie eliminuje oczywiście zdjęcia z banków royalty free. Recenzenci mogą co najwyżej zaakceptować jedno lub dwa ujęcia, a resztą po prostu sobie odpuszczą.
'PRZEŁADOWANA' KATEGORIA - zastanawialiście się kiedyś, ile milionów kwiatków zostało wysłanych do takich agencji microstock przez setki tysięcy różnych fotografów? To właśnie kolejny problem... Jeżeli fotografujemy bardzo typowe tematy musimy liczyć się z tym, że dany bank zdjęć ma już po prostu dosyć zdjęć w tych kategoriach i o takiej tematyce. Dotyczy to szczególnie przyrody (kwiatki, liście), martwej natury i przedmiotów codziennego użytku (dekoracje, owoce, sprzęt biurowy itp.), niebo (banki mają zbyt wiele chmur, zachodów słońca, wyjątek stanowi SHUTTERSTOCK, który zawsze akceptował moje zdjęcia nieba), typowe panoramy (łąka, las). Oczywiście ciekawe podejście do znanego tematu może wpłynąć na to, że dostaniemy się z naszymi fotkami do tych 'przeładowanych' kategorii. Nasze zdjęcia muszą pokazać zwykłe przedmioty w niezwykły sposób.

Warto napisać też, jakie zdjęcia sprzedają się najlepiej i które tematy mogą nam przynieść realne zyski:
• najlepiej sprzedają się zdjęcia modeli/modelek (oczywiście trzeba mieć wspomniany wcześniej model-release). Takie fotki muszą oczywiście wyrażać jakieś emocje, ważna jest mimika twarzy, gestykulacja, czasami jakieś dodatkowe elementy dopełniające temat - na przykład sprzęt biurowy itp. Co ciekawe, takie zdjęcia są zwykle akceptowane w 100%. Wystarczy nam małe studio fotograficzne lub zdjęcia modelek/modeli w plenerze, w parku, na plaży, w lesie itp. Wybór modelek/modeli - to już zależy od fotografa i jego pomysłu na sesje. Na pewno można sprzedać zdjęcia seksownej dziewczyny, tak samo jak starszego dżentelmena z cygarem i kieliszkiem koniaku. Warto dodać takie zdjęcia jednorazowo w większej ilości, na przykład 20-50 fotografii. Dlaczego? Chodzi o to, aby przynajmniej przez 1-2 dni po akceptacji nasze zdjęcia były na pierwszych stronach banków, jako nowe ujęcia. Wpisując 'office lady with laptop' klienci banków zobaczą tysiące zdjęć, teraz mogą wybrać najnowsze i właśnie tam powinny pojawić się nasze zdjęcia z modelką i laptopem w biurowej scenerii.
• w przypadku zdjęć architektury - ważne są same obiekty, czy są ciekawe, czym się wyróżniają i dlaczego ktoś ma właśnie kupić zdjęcie tego, konkretnego budynku. Poza tym musimy zadbać o równomierne rozłożenie światła na całym wieżowcu. Wszelkie przepalenia eliminują zdjęcia architektury z banków royalty free. Podobnie z tłem - błękitne niebo to 90% sukcesu, szarość, uliczny smog - mogą wpłynąć na odrzucenie zdjęcia. Istotny jest też kadr! Nie możemy obcinać ścian, wykrzywiać bryły budynku, gubić podstawę czy szczyt. Warto eksperymentować też z detalami. Zdjęcia okien, paneli, ścian, schodów, dekoracyjnych rzeźb to dobry temat i zapewnia sprzedaż w agencjach microstock.
• zdjęcia przyrodnicze - to chyba najtrudniejszy temat. Nie wystarczy zrobić zdjęcia róży w ogrodzie, komara na parapecie, czy małpki za kratami w zoo. Wydaje mi się, że tylko spece w tych tematach mogą dobrze sprzedawać zdjęcia fauny i flory. Jeśli jednak potrafisz ukazać zwykłe, domowe zwierzaki w nietypowy sposób, albo jeździsz co miesiąc na afrykańskie safari, czy też zajmujesz się makrofotografią - na pewno możesz sprzedać setki takich zdjęć.
• krajobrazy - nie jest to już tak trudny temat, szczególnie w Polsce - dużo zieleni, piękne lasy, łąki, kolorowe pola, jeziora, morze i góry. Musimy tylko wybrać dzień, w którym dopisze pogoda. Ciekawymi ujęciami krajobrazu w różnych porach dnia możemy zasypać banki zdjęć i na pewno jest to dobrze sprzedający sie temat. A gdybyśmy jeszcze podróżowali w różne rejony świata i wzbogacili nasze galerie o zdjęcia egipskich piramid, czy chińskiego muru - wówczas mamy zagwarantowany sukces w agencjach microstock.
• panoramy miast - musimy oczywiście znaleźć ciekawe miejsce, z którego widać miasto, wieżowce, zabytki, place, stadiony itp., chyba że stać nas na wynajem śmigłowca! Sławne metropolie typu Hongkong, Nowy Jork, Szanghaj, Paryż, Londyn to na pewno bestsellery w bankach zdjęć. Jeśli jednak potrafimy fajnie ukazać Warszawę, czy Wrocław - też możemy sprzedawać regularnie takie zdjęcia.